Week 2 van stage - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu Week 2 van stage - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu

Week 2 van stage

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag
We moeten er weer vroeg uit, want stage begint weer. Vooral de maandag is wennen zeg. Om 6 uur het wekkertje en voel goede moed weer op stage. Maandag heb ik meegelopen in graad 2 en 3 te vergelijken met groep 4 en 5. Graad 2 was een leuke klas. De kinderen zijn allemaal super enthousiast dat je mee kijkt. Je wordt bestookt met knuffels en vragen. Toen de docent bezig was in kleine groepjes rekenen uit te leggen heb ik rond gelopen om eventuele vragen te beantwoorden. 1 jongetje vond dit een groot succes. Hij stak elke keer zijn vinger op, want het is best leuk, een nieuwe juf in de klas. Dus ik kon behoorlijk heen en weer lopen. Wel erg schattig. Graad 3 vond ik niet echt leuk. De juf heeft niks tegen me gezegd, dus ik voelde me niet echt welkom. Hier dus een verschrikkelijk in kak moment. Ik kon me daar niet echt concentreren en ik zat op een mega klein stoeltje, dus het was niet echt comfortabel. Na stage zijn we weer eens op pad gegaan om boodschappen te halen. Dit kwartiertje begint steeds meer te wennen. Wel is het erg fijn als je thuis komt dat de lange broek uit mag, want het is baie warm hier! Rond de 35 graden. Gelukkig is het in school lekker koel. Bij de winkel weer is veelte veel gekocht, want we hadden trek. We zijn er nu wel achter dat het dan niet de beste timing is om te gaan winkelen, vooral omdat alles ook zo goedkoop is. Nog even naar de MAC, want dan kunnen we genieten van een uurtje wifi onder het genot van een koud drankje, of een burgen of een MAC flurry..
Na weer een kwartier terug te hebben gelopen een broodje gegeten en naar 7de laan gekeken. Dit is een Zuid-Afrikaanse serie, te vergelijken met GTST maar dan iets minder hoog acteergehalte. Hartstikke grappig en goed voor onze woordenschat, want dat Afrikaans praten gaat nog niet zo vloeiend. Het verstaan is toch veel makkelijker dan het zelf spreken.
Dinsdag
Vandaag mocht ik meelopen in graad 0/R en graad 1 (groep 0/1/2). Want een kleine schattige kinderen. De juf van graad R had een leuke dagopening over zintuigen. Het ging over doof en stom. Ze zongen liedjes en de kinderen maakten werkbladen en werkjes bij het onderwerp. Erg leuk en inspirerend! De kinderen zijn erg aanhankelijk en willen je overal mee naar toe nemen, dus ik heb alle hoeken van de klas gezien. Bij graad 0 heb ik gevingerverfd. Hopelijk schrijf ik het goed.. ik voelde me weer 20 jaar jonger. Na de pauze was het tijd om naar graad 1 te gaan. Ik heb daar mijn ogen uitgekeken. De kinderen kregen een pak voor hun billen omdat ze tegen de muur stonden in de rij en dat kon toch echt niet. Ze was de leerlingen aan het afkraken, ze verpesten haar verjaardag en ze konden niks goed doen. Ik zat een beetje ongemakkelijk in de klas, vooral om dat ze al haar ergernissen met mij deelde waar de leerlingen bij zaten. ’s Ochtends had ze mij al gevraagd of ik een uurtje met de leerlingen mee wou naar het zwembad, want dan ging zij alvast naar huis, omdat ze jarig was. Achja, vooruit dan maar, ook al had ik geen idee wat ik moest doen. Dit was dan ook niet een heel groot succes. De leerlingen moesten lopen door het water (in de breedte) en aan de andere kant van het zwembad er weer uit klimmen. Dit verveelde nog al snel, waardoor ze gingen ouwehoeren. Ik heb het maar een beetje zo gelaten, want dan is er toch een taalbarrière. Niet alle kinderen kunnen al goed Engels en ik spreek bijna geen Afrikaans. Aan het eind van de dag nog even op de computer voor school bezig en gekookt.
Woensdag
Gisteren moesten we onze keuze doorgeven in welke graad we willen stage lopen. Joyce en ik vonden beide graad 2 en graad 4 het leukste. Ik ben uiteindelijk bij graad 4 terecht gekomen. Helemaal leuk. Wel spannend, want wat vinden de kinderen ervan. Maar je wordt al redelijk snel goedgekeurd. Ik heb vandaag vooral achter in de klas gezeten, wat toch wel slaapverwekkend is dus af en toe moet ik wel een gaap inhouden. Gelukkig vroeg ze of ik dingen wou invullen over remedial teaching en nakijken. Dus toen ging het dagje weer wat sneller. Ook heb ik even gepolst of er al een probleem was in de klas. Dit was vooral lezen, waar ik het nog warmer van kreeg, want dat Afrikaans gaat me niet goed af. Gelukkig bedacht zij dit ook en nu wordt het klokkijken. Hopelijk kan ik hier verder mee, ik wacht nog op het bevestigende antwoord uit Nederland of ik dit onderwerp mag kiezen. Het laatste half uurtje van de dag was ik alleen in de klas, mijn mentor moest even kopiëren etc. Ik moest de leerlingen om de beurt opnoemen en dan gingen ze een stukje lezen. Helaas zijn het veel onbekende namen, waardoor sommige hun eigen naam niet herkenden als ik deze uitsprak. Uiteindelijk hebben we het met elkaar gered. Rond 10 voor half 3 heb ik ze laten opruimen en ze luisterende uitstekend. Dus als het deze drie maand zo door gaat ben ik voor!!
Weer thuis snel omkleden en naar de winkel, boodschapjes halen. Daar kwamen we een leerling van Simon van der Stel (stageschool) tegen die ons enthousiast begroette! Wij direct een beetje in paniek, want we hadden een korte broek aan en een hemdje. Op stage hebben we altijd een lange broek aan en bedekte schouders. Achja, het zij zo! Weer even naar de MAC voor ons uurtje internet en nog even met mams geskypt! Daarna relaxen en genieten van onze naweek!

  • 18 Februari 2014 - 12:40

    Pap En Mam:

    Ik zit op dit moment op school en heb inmiddels drie kinderen ge....
    Nou nee, hoor, hier gaat het anders toe!
    Je kunt vast veel positiviteit brengen op de stageschool!
    Veel succes ermee!
    mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad

Afstuderen in Kaapstad

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2014

weekend en stage

26 Maart 2014

Ambassade Home Affairs en holi one

26 Maart 2014

happietijd bij de spur

19 Maart 2014

naweek Hermanus

19 Maart 2014

circustime!
Myrthe

Stage Kaapstad

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 8388

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 19 Mei 2015

Kaapstad

11 Februari 2014 - 11 Februari 2014

naweek

Landen bezocht: