weekendje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu weekendje Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu

weekendje Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn de donderdag weer eens goed begonnen met de ‘grote’ schoonmaak. Alles blinkt weer, toch wel een fijn gevoel! Haha. Daarna richting Kalkbaai. Wij als echte tourristen fanatiek in korte broek en hemdje, ook al is het bewolkt. De wandeling naar de trein was nog te doen, want dan ben je in beweging, maar eenmaal op het station begonnen we het toch wel echt koud te krijgen. Alle locals hadden dan ook een lange broek en trui aan. We hadden voor deze ene keer het goede advies opgevolgd van Fedde en hadden een vestje meegenomen, dus die maar direct aangetrokken. In de trein een jongen ontmoet die een half jaar in Nederland had gestudeerd. Hier mee geklets. Eenmaal bij Kalkbaai eruit en fish and chips gegeten. Het restaurant zit aan het spoor en was super goed, zo hadden wij gehoord dus dit moesten we even uit proberen. Het eten was erg lekker en alles wat we niet opkonden mochten we meenemen in een doggybag. Dus de halve vis die we niet opkregen ging weer mee naar huis. Bij dat restaurant kon je ook naar beneden naar het terras. Langs het terras zit een zwembad met zeewater. Achter het ‘zwembad’ zit de zee. Het was best onstuimig weer dus de golven knalden hard tegen het ‘zwembad’ aan. Super leuk om te zien. Wij wouden al twee weken een cocktail drinken maar dit kon nergens. Gelukkig kon het hier wel, dus we hebben er direct gebruik van gemaakt. Toen we de cocktails bestelde zag ik ineens dat mijn cocktail twee keer zo duur was dan die van Joyce. Oepsie, dan zou die van mij misschien wel iets groter zijn. Toen de serveerster eraan kwam, schoot ik al direct in de lach. Joyce kreeg haar Moijito in een normaal glas en ik kreeg een vaas van 1 liter aangeboden. Wij natuurlijk direct de slappe lach. Ik heb er ongeveer een uur over gedaan om dat ding op te krijgen en ondertussen heeft Joyce nog maar een nieuwe cocktail besteld. Weer terug met de trein, gelukkig was het restaurant aan het spoor, dus hoefden we niet zo ver te lopen na zo’n cocktail. Weer bij ons mooie hutje aangekomen hebben we in de tuin gelegen want daar scheen volop de zon. Een heerlijke relaxte dag gehad!

Vrijdag
We wouden graag naar Kaapstad. Op vrijdag krijg je namelijk korting voor de Tafelberg, als je een student bent. We waren al vroeg wakker om die kant op te gaan. We kwamen Jeltje tegen en vertelden onze plannen, zij heeft toen even gekeken of het kabelkarretje (kabelbaan) wel open was. Het was te bewolkt, aan die kant dus we konden niet omhoog. Terwijl we aan deze kant van Kaapstad geen wolkje aan de lucht hadden. Toch zijn we richting Kaapstad gegaan om dan maar andere dingen te gaan doen, want we hadden het centrum nog helemaal niet gezien. We hebben daar op het terras gezeten en zijn daarna naar Green Market geweest. Dit was een must om heen te gaan, zoals ons verteld was. Wij hadden ons er een groot warenhuis van voorgesteld met allerlei marktkraampjes. Het bleek een pleintje te zijn waar alle kraampjes hutje mutje op elkaar stonden en waar je verschrikkelijk veel werd aangesproken om iets te kopen. Nu ben ik geen held in afdingen dus in eerste instantie maar niks gekocht. We hebben bij de Green Market even op het terras gezeten en een cocktail gedronken die de ober had aangereden. Ik vond hem echt niet lekker, dus ik luister nooit meer naar een ober, haha! Na een cocktail durfde ik de onderhandeling aan en zijn we weer terug gelopen naar de marktkraampjes. Ik heb oorbellen gekocht en Joyce een armband. De oorbellen waren in eerste instantie 50 Rand en ik heb ze voor 30 Rand gekocht, zo’n twee euro. Na deze onderneming wouden we naar Waterfront lopen, de haven van Kaapstad. Dit werd ons een beetje afgeraden omdat het erg warm was en ongeveer een half uur lopen. Maar we waren het inmiddels gewend om veel te lopen dus we gingen de uitdaging aan. Het was toch wel heel warm en onderweg zijn even onder de sproeiers heen gelopen die langs de kant van de weg stonden voor het gras, dit was een welkomende verkoeling. Na een half uur waren we dan eindelijk op onze bestemming het aquarium. Je kunt het vergelijken met het aquarium van Burger Zoo. We hebben veel visjes gespot en haaien en een reuze schildpad. Die vond ik erg gaaf. Na een half uurtje hadden we allen gezien en hebben we daar een Slush Puppy gehad. Verfrissend en zoet! Toen we het restaurant uit liepen sprak de ober ons aan waar we vandaan kwamen en of we nog gingen stappen. Wij in al onze enthousiasme vertellen dat we uit Nederland kwamen en dat we zeker nog gingen stappen. Hij wou graag met ons mee en wou onze nummers hebben. Wij er nog een beetje omheen praten dat wij met ander Nederlandse studenten uit gingen, maar hij vond dat zij dan ook wel mee mochten. Uiteindelijk hebben we hem maar gewoon de rug toegekeerd want we kwamen er niet van af. Deze ober was dan weer iets te ‘aardig’ en we hadden vooral geen zin om met hem te stappen. De terugweg zijn we met het pondje gegaan, want nog een half uur de berg op konden we niet aan. In het pondje zaten gelukkig alleen maar gepensioneerde vakantiegangers dus we voelden ons direct thuis! Weer aan de kade konden we met de stoet Afrikanen meelopen naar het station. Het was baie druk, want het was 5 uur. We propten ons dus in een overvolle trein die bloedheet was. Het was vrijdag denk ik ongeveer 40 graden. De terugweg ging redelijk snel tot dat we ineens station Ottery voorbij zagen komen, we waren vergeten uit te stappen.. Erg handig. Maar één station verder uitstappen en maar hopen dat je niet te lang moet wachten tot dat er een trein terug rijdt, want je staat hier makkelijk 40 minuten te wachten op een trein. We hebben gelukkig maar even hoeven wachten want ik voelde me niet heel prettig op dit station.
Zaterdag
De wekker gezet om met school bezig te gaan. Wel erg fanatiek maar het was echt nodig. We kunnen nog steeds niet met het onderzoek beginnen dus moeten we maar de afgekeurde verslagen maar aanpassen. We zijn hier ongeveer drie uur mee bezig geweest tot dat we het opgaven en naar de winkel zijn gegaan. Het was weer een ontzettend warme dag, te vergelijken met gister. Ook namen we onze dongels mee. Die van mij doet helemaal niks, dus ik moest er toch een keertje mee terug. Aangekomen bij de winkel was de corner van Vodacom dicht, dus we konden niet terug met de Dongel. Dan maar alleen boodschappen halen. Al ons drinken was op, dus het zou een zware terugweg worden. Joyce had bedacht dat we wel een 5 liter fles water mee konden nemen en een 4 liter fles sap. Phoe dat was behoorlijk pittig. Vooral in die hitte. We hebben het wel overleeft maar thuis direct onder de koude douche want we waren oververhit. We moesten ons ook snel klaar maken want we hadden met Lizan en Jorien afgesproken om te gaan eten en te stappen in Kaapstad. Weer een tochtje naar de trein en daarna richting Kaapstad. We hebben pizza gegeten bij een food bazar. Dit was weer een bijzondere ervaring. Een hele lange hal met allerlei punten waar je eten kunt halen. Bij het begin geef je door wat je wilt eten en met je bon kun je dan je eten ophalen. De pizza koste 2 euro en was erg lekker, dus wel voor herhaling vatbaar. Daarna zijn we naar Longstreat geweest. Dit is de place to be s avonds zo is ons verteld. Het eerste cafeetje waar we zaten was erg leuk. Live salsamuziek en wij zaten eerste rang. De band kwam uit Frankrijk. We kwamen er uiteindelijk achter dat de eigenaar Nederlands was, dus daar gezellig mee gekletst. We hadden op een gegeven moment ook wel zin om ergens een dansje te wagen dus we gingen met goede moed opzoek. Een discotheek was er niet echt te vinden en als er al een dansvloer was dan stond er niemand of de muziek was rampzalig, niet zoals wij dat gewend zijn in Nederland. Hierdoor ook snel afgekapt. We hadden een nummer mee van een taxibedrijf maar die was natuurlijk niet te bereiken dus moesten we opzoek naar een taxi. Er reden genoeg taxi’s, maar we waren opzoek naar een nette taxi. De meest taxi’s waren oude volkswagen golfjes die nog net konden rijden. Toch hadden we redelijk snel een taxi gevonden die er betrouwbaar uitzag en die heeft ons voor 270 Rand naar twee bestemmingen gebracht! Voor Joyce en mij dus maar 135 Rand, nog geen 10 euro. Lizan en Jorien hebben de andere helft betaald. Eenmaal weer thuis, direct door naar bed.
Zondag
We moesten er vroeg uit want we hadden afgesproken met Lizan en Jorien om naar Simonstad te gaan naar Boulders, de pinguïns. We zijn er met de trein heen gegaan, waar we weer twee aardige vrouwen tegen kwamen. Zij raden het ons af om lopen naar de pinguïns heen te gaan want het was zo’n 45 minuten lopen. Ze gaven aan dat er wel taxi’s stonden die we konden gebruiken. We hebben trouwens in Ottery geen kaartje kunnen kopen, aangezien het loket dicht was. We vroegen aan een man die dichtbij ons stond wat we moesten doen en hij gaf aan dat we in Simonstad een kaartje moesten halen of anders een free ride hadden. De laatste optie leek ons het beste. In Simonstad aangekomen werden bij de uitgang de kaartjes gecheckt. Dus wij aangeven dat we geen kaartje hadden gekocht omdat het loket dicht was en waar we een kaartje konden halen. Er was ook een hardloopwedstrijd dus het was daar erg druk op het station. De vrouw wees naar een loket waar een mega rij voor stond, dat leek ons geen succes dus we hebben geen kaartje gekocht. Niemand die iets door heeft daar! In de trein wordt zo sowieso niet gecontroleerd. Met de taxi voor 15 Rand per persoon (1 euro) naar het strand met de pinguïns. Het is een betaal d strand maar wel super leuk. De pinguïns lopen hier gewoon ‘los’ dus je kunt er naast zitten en een aantal foto’s maken! We hebben daar gezwommen en lekker gelegen. Wel werd het snel vloed en dan loopt het hele strand onder. We zijn toen maar weer weg gegaan, het was erg druk en er was geen enkel plekje meer vrij. Eenmaal weer in de trein terug hebben Joyce en ik het er op gegokt en weer geen kaartje gekocht. Dit verliep vlekkeloos, haha.

• 18 Februari 2014 - 06:29

Tessa:

Hee myrthe,

Je doet genoeg leuks. Erg leuk.
    Geniet er maar lekker van, de tijd gaat snel.

Groetjes uit thailand.
    Xx

• 18 Februari 2014 - 08:50

Joke:

Ha die Myrthe,
    Wat maken jullie veel mee. Zwemmen met de pinguïns. Geweldig.
    Nog heel veel plezier daar.
    Groetjes,
    Jan, Joke en de rest

• 18 Februari 2014 - 09:26

Pa:

Hoi meiden, vanmorgen van ma gehoord dat je weer een bericht had geplaatst.
    Hartstikke leuk om te lezen hoe juliie je vermaken.
    Jammer dat het uploaden van foto's nog niet lukt, misschien komt dat nog.
    Nog heel veel (school)plezier voor de komende week en tot wederhoren.
    Groeten,
    Pa Henk

• 18 Februari 2014 - 09:34

Mam En Pap:

Dag meissie,
    Wat een leventje, het ene cocktailtje na het andere...
    Dat kan natuurlijk ook, als je reist zonder treinkaartje!!
    Baie plezier,
    Je paps en mams

• 18 Februari 2014 - 10:48

Carmen Hekwolter Of Hekhuis:

Hey Myrthe! Wat een mooie verhalen. Lekker warm.. Af en toe een Slush Puppy nemen met 40 graden mag wel ja, haha. En dan ook nog pinguïns zien, haha top. Hele fijne reis nog samen! Liefs uit Langeveen

• 18 Februari 2014 - 23:10

Mandy:

Hey Myrthe,

Wat heeeerlijk daar zeg, en al veel leuke dingen gedaan lees ik super!!
    Leuk om je verhalen te lezen, jammer dat je nog geen foto's kunt updaten.

Heel veel plezier, geniet ervan meid!

X groetjes Timo & Mandy

• 19 Februari 2014 - 14:00

Nienke:

Hey Myrthe!
    Het klinkt alsof je een hele leuke tijd hebt daaro! Leuk om te lezen!! Geniet ervan ;)
    x Nien