Surfen Liggies en Braaien - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu Surfen Liggies en Braaien - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu

Surfen Liggies en Braaien

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

11 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag
Afgelopen donderdag heb ik een poging gedaan om mijn surfskills te showen. We kregen een uur les en mochten ongeveer een uur zelf surfen. Het oefen op het strand was natuurlijk al hilarisch, aangezien we moesten pedellen, wat nogal lastig is in het zand. Na 10 minuten op het strand geoefend te hebben zijn we het water in gegaan. Een paar pogingen geprobeerd, maar het ging mij niet goed af. Jorien en Lizan stonden al redelijk snel op hun bord, maar mij mocht het niet lukken. Naar een half uurtje ging het haaienalarm af. Het drong eerst niet helemaal tot mij door wat dat voor lawaai was, maar iedereen ging het water uit, dus toen werd het wel duidelijk. Als het haaienalarm afgaat mag je zo’n 20 minuten niet meer het water in. We hadden van te voren al helikopters gezien, maar we wisten niet waar voor deze waren, nu wel. De helikopters kijken vanaf bovenaf of er haaien zijn in de zee. Normaal staat er een mannetje op de berg met een verrekijker om te kijken of hij haaien ziet, maar het was redelijk bewolkt, dus daarom werden er helikopter in gezet. Op het strand hebben we zo’n 20 minuten gewacht. Er zaten Nederlanders naast ons, waar we even mee hebben gekletst. Hij vroeg waar wij mee vlogen, wij helemaal enthousiast, met Emirates. Zij hadden met KLM gevlogen, ik direct reageren dat ze dan een rechtstreekse vlucht hadden. Maar hij gaf aan dat hij de piloot was. Oepsie. Wel leuk zo’n beroep. Ze vlogen drie weken lang naar Kaapstad. Dus het hele KLM team was aan het surfen, wel gezellig. Naar 20 minuten werd de rode vlag opgehangen, wat betekend dat er 20 minuten lang geen haai meer is gezien, dus we gingen het water weer in. Na nog een aantal pogingen gaven de surfinstructeurs aan dat hun tijd er op zat. Ondertussen had ik nog steeds niet op het bord gestaan.. en ik was bijna zo ver op het op te geven. Ik wou zo graag het whooooaaaa moment dat je op een golf op je surfplank staat, dus ik ben maar door gegaan. Uiteindelijk na twee uur proberen is het mij gelukt en heb ik wel, jaja drie keer op het bord gestaan! Haha, toch nog een geslaagde dag! Weer thuis kreeg ik te horen van Joyce en Jeltje dat de stroom er elke dag zo’n twee uur afgaat, want er ze hebben in het Noorden de sluis open gezet en daar zij nu overstromingen. De kolen zijn hierdoor nat geworden, waardoor ze niet gemalen kunnen worden, waardoor er geen elektriciteit opgewekt kan worden. Wat een handigheid weer hier! Nu moest iedereen er voor boeten en wordt overal het stroom een aantal uur afgesloten. Gelukkig hebben we het nog niet vaker gemerkt, hopen dat dit zo blijft!

Lichies
Vrijdag was een rustig dagje. We wouden naar de Tafelberg.. zoals elke vrijdag, maar het was weer bewolkt.. Het zit wel echt tegen zeg! Dan maar voor school bezig, dat is ook wel nodig. Want de tijd vlieg en het onderzoek gaat nog niet heel snel! ’s Avonds vroeg Fedde of wij mee wouden om lichtjes te kijken vanaf Lionshead. We zijn eerst naar Rhodes geweest, waar we al een geweldig uitzicht hadden. Het was wel bewolkt, maar we konden nog ver kijken (toen was het nog niet donker.) Daarna door naar Lionshead. We hadden nog een snelle stop halverwege de berg waar een klein herdenkingsmoskee stond. Er was een moslim aan het bidden toen we binnenkwamen. Hij legde uit wat alles betekende in de moskee. Er lag in het midden een kist. De man die hier in lag was vermoord door de Nederlanders, door Jan van Riebeeck. Hij was niet erg positief over Nederlanders, dus ik dacht laat ik mijn mond maar houden. Maar Fedde was in een goede bui en zij, oooh echt, zij zijn Nederlanders. Nou die man direct enthousiast dat wij dat graf moesten voelen, want wij Nederlanders hadden hem vermoord. Julle moet voel, Julle moet voel. Ik ben snel weggelopen en maar aangegeven, Dat ek nie wil voel nie, haha! Daarna door naar een hoger punt op lionshead. Hier hadden we een geweldig uitzicht over de stad en een iets minder uitzicht op de Tafelberg, want die zat verstopt achter een paar wolken. Zie trouwens foto’s op mijn facebook, dan kunnen jullie meegenieten.

Braaien
Zaterdag wouden we nog een poging doen om de Tafelberg op te gaan, maar het zat weer eens tegen en het was nog steeds bewolkt. Nu staat Liesbeth (onze stagetaxi) elke zaterdag op een marktje, dus het leek ons wel leuk om daar even te kijken. Maar we kwamen er al snel achter dat we hier niet met de trein konden komen. We moesten dus weer iets anders verzinnen. Gelukkig kwam Fedde al gauw met de mededeling dat hij ons mee wou nemen naar het marktje en dat we daarna door konden rijden naar blaauwbergstrand en melkbosstrand. Dat was een leuke mededeling en zijn we snel op ingegaan! Hebben we toch nog een leuke dag. Bij het marktje aangekomen (wij dachten, SOUVENIRS) zagen we al snel dat er geen souvenir te bekennen was en dat het een old school rommelmarkt was. We hebben koekjes gekocht bij Liesbeth, want die zijn super lekker en zijn daarna verder gereden naar het dichtstbijzijnde strand. Hier hadden we een mooi uitzicht op de Tafelberg. We hebben langs het water gelopen, het water aan deze kant is erg koud, maar wel heerlijk om langs te wandelen. Ondertussen een aantal foto’s nemen en kletsen. Na een wandelingetje zijn we door gereden naar Blaauwbergstrand, maar toen was de Tafelberg al bijna niet meer te zien door de wolken dus zijn we verder gereden naar Melkbosstrand. Hier hebben we iets gegeten en rondgelopen. Het uitzicht hier is overal geweldig, ook al is het bewolkt. Weer thuis hadden we nog een uurtje om op te frissen, want het was zo ver.. We gaan braaien! Liesbeth heeft ons uitgenodigd om te braaien, want Janelle werd 5 jaar. De jongste van de drie kinderen, waar wij elke dag mee naar stage gaan. We hadden alleen niet verwacht dat de hele familie er zou zijn, maar achteraf was dit erg gezellig! Het braaien is wel anders dan bbqen. Al het vlees wordt op de baai gelegd en als alles klaar is wordt het opgegeten. Iedereen eet dus tegelijk, erg gezellig. Ons hele bord werd vol gegooid met vlees: een T-bone, worstjes, file lapjes, braai broodjie, aardappelsalade en sla. Ik was redelijk snel vol. Met z’n allen nog een wijntje gedronken en daarna naar huis. Uiteindelijk toch nog een leuke dag gehad!

• 11 Maart 2014 - 18:51

Judith:

Haaaaai zusje,
    Gelukkig heb je ze niet gezien (de haaien dan). Zo te horen heb je weer een leuk weekje achter de rug. Super om te lezen!
    Trouwens je andere verhaaltje stopt nogal plotseling... Is dat een cliff hanger of gebrek aan internet?
    Vulle wille nog.
    Xxx

• 11 Maart 2014 - 19:12

Mam:

Hier is geen wolkje te zien, voor de verandering!
    Maar ja, wij hebben dan weer geen Tafelberg...
    Hopelijk lukt t en keertje.
    Veel succes,
    mam

• 12 Maart 2014 - 09:44

Pa:

Hoi meissie,
    Had dit reisverslag niet gezien, dom he!
    Weer een heel mooi reisverslag, jullie maken wat mee.
    Nog een goedkope ticket van de piloot aangeboden gekregen of zat dat er niet in?
    Net zoals mama al aangeeft is het te hopen dat het een keer lukt om naar de Tafelberg te gaan met mmoi weer, als het dat is niet meer uitstellen maar gewoon gaan.

Nog veel plezier meiden en tot wederhoren.

Pa

• 19 Maart 2014 - 11:41

Tessa:

Hee...

Wat gaaf dat je surflessen hebt genomen,
    Alleen jammer dat het je niet goed af ging.
    Druk programma heb je steeds zeg.
    Leuk om te lezen hoe het gaat.
    Rustig aan doen.

Liefs