de eerste week is voorbij - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu de eerste week is voorbij - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Myrthe - WaarBenJij.nu

de eerste week is voorbij

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

10 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

Nu heb ik eindelijk wat meer tijd om te typen. Op stage beter internet en vanmiddag 'vrij'. De kinderen zijn aan het zwemmen.

Ik weet niet meer zo goed wat ik de vorige keer heb getypt, dus er kan iets herhaling zijn! haha, sorry daar voor.

Vorige week maandag begon stage. Super vroeg eruit. rond een uurtje of 6. We waren om 7 uur op stage en konden rustig een kopje thee drinken.
Elke maandag heeft de school een gezamelijke opening. Alle kinderen zitten in de zaal en het volkslied wordt gezongen. Daarna is er een soort 'dagopening'. Dit is rond 9 uur afgelopen. Dus de kinderen zitten een uur in de zaal.

Voor de rest hebben we de maandag vooral lekker rond gekeken en met Eugene geklets. Een rustig dagje.

Dinsdag mocht ik mee kijken in graad 6 en 7. Te vergelijken met groep 8 en klas 1. Erg leuk om te zien hoe het hier gaat, maar de verschillen zijn groot. De docenten schreeuwen tegen de kinderen en de kinderen worden overspoeld met huiswerk. Ook de straffen zijn niet min. Heb je je verslag niet op tijd ingeleverd? Oké dan lever je er morgen twee in etc. Hier moest ik vooral in het begin erg aan wennen. De dag vloog voorbij.

Woensdag mocht ik een dagje meelopen in graad 4 en 5. (groep 6 en 7) Graad 4 was erg leuk. Een inspirerende rekenles en de juf ging leuk met de leerlingen om, ondanks al het geschreeuw.. Daar wen je redelijk snel aan ;) Graad 5 is een heftige groep. De docent was ziek en de leerlingen gingen hun eigen gang. Sommige sliepen, andere speelden en meer dan de helft lette niet op. Ik heb drie uur lang m'n ogen uitgekeken.

En toen.. Toen was het weekend. Heerlijk een dag niet om 6 uur eruit. Dus daar direct ons voordeel uitgehaald en tot een uurtje of 11 blijven liggen. Donderdag is onze 'schoonmaakdag' want het was ernstig gesteld met ons kleine stulpje. Het scheelt dat je het samen binnen een half uurtje weer schoon hebt.
Daarna naar de Pick and Pay (supermarkt) om een dongel op te halen, daar hadden we de vorige dag naar geïnformeerd. En een dongel scheen een goede oplossing te zijn van ons gebrek aan internet.
Na een wandeling van ongeveer een half uur, eindelijk aan gekomen om de dongel te halen. Maar we hadden onze ID-kaart niet mee, dus we konden weer terug.

De tweede poging verliep beter. Onderweg kwamen we Liesbeth tegen (zij brengt ons elke ochtend naar stage en haalt ons 's middags weer op) en zei vroeg aan ons waarom wij de lange weg liepen? Hmm er is dus een veel kortere weg naar de supermarkt. Het scheelt zo'n 15 minuten. Maar fijn dat we dit nu weten! De dongel gehaald en uitgeprobeerd, hij is super langzaam en die van mij geeft nu al een foutmelding. Dus er binnenkort maar mee terug, want ik heb er op dit moment niks aan.

Vrijdag zijn we naar Simonsstad geweest. Eerst een lekker ritje in de trein, langs een super mooi uitzicht, want het spoor gaat langs de zee. Eenmaal in Vishoek aangekomen werden we verzocht om uit de trein te stappen, maar van dat geratelde Zuid-Afrikaans verstaan wij niks, dus we bleven zitten. Tot een aardige meneer ons net op tijd waarschuwde dat we er uit moesten. Buiten het station stond er een bus klaar, aangezien de trein niet verder reed. Dit is dan toch weer een stukje beter geregeld dan de NS.

Eenmaal in Siomonsstad aangekomen hebben we op een heerlijk wit strand gelegen. Het probleem is alleen dat het er erg hard waait, dus we werden gezandstraald. Maar het uitziccht was geweldig. Super helder blauw water en mooie palmbomen.
Je verbrandt hier dus ook mega snel, aangezien het zo hard waait. Het is dan gewoon koud. Ook insmeren met factor 50 heeft voor mij nog niet altijd het gewenste effect, dus m'n rug is inmiddels aan het vervellen.
In Simonsstad lekker gegeten in de haven en rondgewandeld, daarna weer terug in de trein.
De mensen zijn hier erg aardig. Iedereen wil je helpen! op een positieve manier, zo legde een vrouw ons uit in welke trein we moesten overstappen en dat we even moesten rennen, aangezien we anders een uur moeten wachten. Je kunt er hier keen touw aan vast knopen hoe de treinen rijden en wanneer ze rijden, dus dat blijft allemaal een leuke verrassing.

Morgen zou ik wat typen over de andere dagen, want dan heb ik weer een kort kijkdagie! Tot morgen en ik hoop dat ik dan ook wat foto's kan toevoegen!!

• 10 Februari 2014 - 13:33

Erik:

Hoi zus, leuk om weer wat van je te horen! Nu al verbrand, dat wordt nog wat...

• 10 Februari 2014 - 13:44

Danny:

Als je dat schreeuwen tegen die kinderen maar niet gaat overnemen ;)

• 10 Februari 2014 - 15:39

Johan Jansen:

Leuk om weer wat te lezen! Geniet er lekker van!

• 10 Februari 2014 - 15:49

Pa:

Hallo meissie zo te horen hebben jullie al een mooi weekje achter de rug met veel
    indrukken.
    Geniet van jullie stage en natuurlijk ook van jullie vrije tijd.
    Hoop dat we snel kunnen skypen en dat je supersnel internet krijgt!!
    Groetjes

• 10 Februari 2014 - 17:06

Pap En Mam:

Dag meissie,
    Fijn om te horen dat hel allemaal went!
    Hier is het stormachtig, stiekem zijn we wel jaloers op jullie,
    genietend van het Afrikaanse zonnetje!
    Liefs

• 10 Februari 2014 - 17:33

Kelly :

Jááá een berichtje!! Wat super leuk om te lezen!
    Wat heb je al veel meegemaakt en wat een andere manier van lesgeven, hopelijk kom je in een leuke stageklas terecht! :D
    Heel veel plezier nog, volop genieten en na deze vervel- ronde lekker bruin worden!
    Kijk al weer uit naar je volgende berichtjes :)

Kusjes!

• 10 Februari 2014 - 19:02

Sandra:

Heyy Myrthe!

Wat leuk om wat van je te horen en te lezen! :)
    IK ga de verhalen zeker volgen en ik hoor al wel weer dat je het naar je zin hebt! mooi!

Meid geniet er lekker van en spreek je snel! :)

liefs Sandra

• 10 Februari 2014 - 22:35

Tessa:

Hee myrthe,

Leuk om te lezen hoe het met je gaat en hoe je je dagen door komt.
    Zo te lezen erg naar je zin, gelukkig maar.
    Benieuwd naar je volgende verhaal.

Geniet er lekker van.

Xx